onsdag 30 november 2011

Ior?

Min optimala träningsvecka ser ut så här:
Måndag: cykling ToR jobbet + en timme boxning på kvällen
Tisdag: cykling ToR jobbet
Onsdag: cykling till jobbet + löpning hem
Torsdag: vila
Fredag: löpning till jobbet + cykling hem
Lördag: långpass
Söndag: vila

Det blir ungefär 7 timmars träning. Sällan blir det dock så här, livet kommer emellan och jag byter dagar och pass hej vilt beroende på form och humör. Danspasset på onsdagkvällar t ex är en riktig motivationshöjare som är bra att lägga in då och då när jag behöver extra pepp, och med anledning av Löpbandslöpet kommer jag fr o m nu byta ut minst ett ute-löparpass mot ett svettigt intervallpass inne på löpband. Just den träningen passar av någon anledning bra vid lunch på torsdagar.

Jag har haft det här upplägget i snart två år och börjar så smått fundera på om jag ska ändra på nåt. Prova nåt nytt. Av den anledningen smög jag iväg på en gruppträning med Running Sweden i förra veckan.

Märkligt egentligen hur det kan bli. Jag har följt Sirpas blogg ett år eller så. Hon har bott i Söderköping och är en hejjare på att springa fort. Men så en dag i höstas stod hon på mitt gym och var vikarierande ledare på ett danspass. Hur liten är världen egentligen? Hon är också PT på just Running Sweden och tipsade om träningspassen där.

Jag har aldrig sprungit i grupp tidigare. Det har inte blivit så. Löpningen har stått för enkelhet för mig, inga tider att passa, bara att ge sig iväg när som helst. Dessutom en stunds ensamhet i all social samvaro.

Inte helt oväntat var det ..... annorlunda. Ett himla tjattrande bland mina medlöpare. Men trevligt. Och så nån som höll tempot åt mig. Det stod längre intervaller på schemat. Sex stycken närmare bestämt, 1000+800+600+600+800+1000. Jag hade inga problem att hänga med i tempot, men jag vet inte jag... Det kändes lite omständligt att behöva åka iväg över halva stan för att få springa.

Det kanske inte är min grej ändå det där med att springa i grupp. Är man en Ior då?

Inga kommentarer: