fredag 4 november 2011

Analys Åland marathon

Dags att summera min insats i Åland marathon för att se vad jag ska jobba vidare på.

Träning inför
Så här efteråt tycker jag nog att Lidingöloppet förstörde mer än det tillförde. Jag skulle inte ha sprungit det. Men samtidig är det dubbelt, jag är jätteglad att jag genomfört det men med tanke på marathonsatsningen så var det inte bra. Det blev en för stor back-lash efter loppet. Hur som helst, jag kom ikapp med träningen de sista veckorna och kände mig till 90% redo för en ny fight.

Uppladdning
Sista löppasset genomfördes lördagen innan maran. Det kändes rätt lagom. Var på boxning måndag kväll och cyklade till/från jobbet tom onsdagen. Därefter var det helvila i tre dagar. Boxningspasset gav en vansinnig träningsvärk i vaderna vilket gjorde mig lite nervös men det gav med sig frampå fredagen.
Jag mixtrade inget med mat eller dryck utan åt precis som en vanlig vecka. Allt kändes bra när jag ställde mig på startlinjen.

Första halvan
Jag är fortfarande inte i den sitsen att jag kan tänka mig att det är bättre att springa den första halvan snabbare än den andra som Over the hill förespråkar. För mig handlar det om att springa på bra så länge det funkar och sedan försöka komma igenom de jobbiga passagerna. Första milen gick lätt, strax före halvmaran började kampen.

Andra halvan
Min hejjaklack hade fått stränga order om att hejja alldeles särskilt från 3 mil och framåt. Här gällde det att inte tappa tid, att inte ta ett endaste promenadsteg utan att fortsätta i sakta jogg. Hejjaklacken får faktiskt högsta poäng. De matade mig med mellantider och gjorde vågen i parti och minut. Själv dopade jag mig med Alvedon vid 20 km för att slippa smärta i höfterna. Tror inte det klassar in på dopinglistan? Väl?

Utrustning
I sista stund innan start slängde jag av mig linnet. Jag gillar inte kyla, men det var inte särskilt kallt i söndags och blev perfekt att jag bara hade Stockholm marathon-tröjan, en tunn långärmad tröja + överdragsjackan på mig. Skorna däremot kändes lite för mycket 1979, något för stumma, det borde ha varit mer fluff i dem.

Rekommendationer
Jag börjar få en rutin på att springa marathon vilket är väldigt värdefullt. Det jag behöver träna framöver är fartträning, intervaller. Vänja mig vid att springa snabbare helt enkelt. Den här maran sprang jag i snitt 6 minuter och 8 sekunder per km. För att nå mitt mål behöver jag springa på 5:43/km.

Inga kommentarer: