tisdag 4 oktober 2011

Måndags-depp blir måndags-pepp

Igår var en riktigt trist dag. En typisk deppare-dag. Vaknade och kände mig bara trött, less på vädret, less på vardagen, låg på energi. Ville annat.

Som tur är kommer inte de här dagarna särskilt ofta och eftersom jag är en handfast person, snabb att ta fram lösningar på problem, ställde jag mig vid sidan av och tittade på mig själv en stund för att se vad det hela handlade om egentligen. Hur hade mina senaste veckor sett ut?

Det var inte svårt att se ett samband. På jobbet har det varit galet mycket att göra sedan semestern. Vi har jobbat mot en deadline som nu är passerad och en typisk reaktion efter ett sånt race är att man sjunker ihop som en misslyckad sufflé. Tidvis har jobbet tagit sig in i hjärnan även nattetid och jag har suttit uppe och ugglat istället för att få min behövliga skönhetssömn.

Jag har sprungit två tuffa lopp på kort tid, vilket påverkat kroppen i det tysta. Den kännbara träningsvärken är en sak, men ämnesomsättningen som sätts på turbo och endorfinpåslaget som får en att känna sig oövervinnerlig gjorde att hela jag förändras. Matintaget har varit av sämsta sort som dessutom toppats med en del glas vin vilket varit ytterligare en orsak till dålig kvalitet på sömnen.

Igår hade kraften helt ebbat ut och där satt jag uppspolad på land med ett trött psyke och en pösig, oformlig kropp. Att det regnade ute gjorde inte saken bättre.

Det var då så skönt att bara kunna öppna verktygslådan och se vad som behövdes för att skruva ihop maskinen igen. En del muttrar och skruvar hade helt enkelt gängat upp sig, nån kedja behövdes oljas och till sist några tag med mirakeltrasan så skulle allt vara polerat och fint igen.

Nu blir det till att:
  • Fokusera på sömnen, att verkligen få till några nätters riktigt bra kvalitetssömn
  • Fokusera på mat och dryck, välja grönsaker istället för tårta, Friggs blåbärste istället för kaffe latte, vatten istället för vin
  • Fokusera på träning; pendlingscykling så många dagar som möjligt, boxning måndag, löpning onsdag, torsdag och långpass till helgen
  • Vara ute mycket, även en stund på luncherna
  • Välja lugna hemmakvällar istället för restaurangbesök och kompissamvaro
Den sista punkten låter tråkig, inte heller realistisk just idag eftersom brorsan fyller 50 och vi ska fira honom ikväll, men nu gäller det ändå att konsolidera när det går, för att orka framöver.

Redan på boxningen igår kväll kändes allt mycket bättre. Som så många gånger förut klev jag in i träningslokalen som en liten grå mus men gick därifrån stark och smidig som en tiger. Snacka om polering med mirakeltrasan.

Spegel, spegel på väggen där...

Inga kommentarer: