söndag 9 oktober 2011

Helga vilodagen?

Ursvik, söndag eftermiddag, det är så bra. Där råder ett behagligt lugn men samtidigt full aktivitet. I löparspåret springer andra löpare, några tar en promenad, andra tränar sina hundar. Vid eldplatserna grillas det korv, småbarnen klättrar på stenar och stubbar. I skogen rids det i galopp och så rätt vad det är svischar en och annan mountinbajkare förbi mellan träden. Illusionen av att vara långt från stan blir total när man kommer till den stora inhängnaden där Hedenhös-kossorna står. Lite märkligt blir det också när en japan med kameran i högsta hugg, kliver ut från en liten stig och frågar efter vägen till Kista. Hur hamnade han här, mitt ute i ödemarken?

Veckan försvann i ett nafs och jag har forsatt att fokusera på bra sömn, bra träning och bra mat. Känner mig nöjd med effekten det fått. Jag har mer ork och energi och även om onsdagens löppass inte blev av, så fick jag ihop de övriga träningspassen så som jag hade tänkt mig.

I torsdags sprang jag för första gången efter Lidingöloppet. Tre löppass brukar behövas innan det känns ok igen, så även den här gången verkar det som. Det gick rätt så segt, benen var stela, det fanns inget flyt. Tempot var lågt och jag stannade en stund och stretchade halvvägs. Men löprundan gjorde gott, det kändes bra att vara igång igen. De här tre uppstartande löppassen är bara att tragla sig igenom - det blir snart bättre.

Redan idag på långpasset, kändes det något lite bättre, åtminstone under första delen. Kroppen hade ett tajtare samarbete, men baklåren muttrade och ett litet, litet rop på hjälp från hälsenan gjorde mig smått orolig. Ska det där eländet komma tillbaka igen? Det får bara inte ske.

Jag hade tänkt mig en tvåmilare och började med att springa runt sjöarna i Sumpan och sprang sen vidare till Ursvik där jag gav mig på 10-kilometern. Nånstans runt 5-km-markeringen, strax efter att jag förklarat vägen för japanen, började jag krokna och vid 8-km ringde jag hem och beställde skjuts från parkeringen. Vilken snäll make jag har som genast satte sig i bilen och kom och hämtade mig! 17 km fick jag ihop till slut.

Veckans träning v 40
Cykling ToR jobbet, 3x2 mil=6 mil
Boxning = 1 timme
Löpning = 10 km + 17 km

Total träningstid knappt 7 timmar

Inga kommentarer: