onsdag 19 oktober 2011

I valet och kvalet

Det där med att bestämma sig behöver inte alltid betyda att man verkligen har bestämt sig på riktigt och genomför det man bestämt sig för. Man kan tycka att det borde vara enkelt, man bestämmer sig för nåt och sen så gör man det. Men att ha bestämt sig betyder istället rätt ofta det motsatta, att man inte gör det man bestämt sig för. På nåt hycklande vis blir bestämmandet ett sätt att köpa sig tid för att kunna hålla på precis på samma sätt som tidigare. Jag ska göra det från måndag, sen ska jag göra det, om en månad ska jag börja osv, osv.

Jag trodde t ex att jag hade bestämt mig för att springa Ålands marathon. Fast ännu har jag inte anmält mig. Jag har inte heller tränat som om jag skulle springa ett marathon. Jag går bara runt och säger att jag ska springa det. En riktig snack-Pella, det är vad jag är. Men snart måste jag faktiskt bestämma mig på riktigt.

Därför står jag nu i valet och kvalet om hur jag ska göra. Ju mer jag drar på det, desto fler undanflykter hittar jag på. Kollade t ex just på hur vädret ska bli i Mariehamn nästa helg och det snackas om stark vind, uppemot 12 m/sek. Hur mysigt är det att springa i? Ska jag verkligen ta steget och anmäla mig?

En halvtimme senare
Japp, nu är det klart. Det var den här skrivövningen som behövdes för att få mig att sätta ner foten ordentligt. Nu är jag anmäld, båtbiljett och hotellrum är bokade. Jag har bestämt mig på riktigt. Nu får det gå som det går.



Fast man kan ju alltid ändra sig......

Inga kommentarer: