lördag 31 december 2011

Nyårskavalkad

Svisch sa det och så var det här året förbi. Dags att titta tillbaka på vad som egentligen hände 2011.

Årets kallaste
Hela vintern och hela våren faktiskt. Snön låg kvar hur länge som helst. Var en bra vinter om man hade satsat på att köra Vasaloppet. Vilket man inte hade.

Bästa träningspasset
Är alla pass som blev av. Även de som gick riktigt uselt. I år skrapade jag ihop 256 timmar (inkl tävlingar). Lyckades inte komma upp i de 100 sprungna timmar som jag tänkte mig i slutet av november, det saknas fortfarande 3,5 timmar.

Årets underbaraste ögonblick
Var målgången i Vätternrundan. Efter att ha cyklat i 16 timmar och 15 minuter rullade jag äntligen in i Motala. Tårarna sprutade. Det känns fortfarande mäktigt när jag tänker på att jag tog mig runt den där overkligt stora sjön. Ibland drar jag på mig VR-T-shirten jag köpte, bara för att komma ihåg känslan.

Årets personbästa
Det mest nedslående personbästat var det på Stockholmsmaran, då jag putsade rekordet med ynka 3 sekunder. Då var jag nära att lägga ner hela alltet. Men så hämtade jag upp mig till Ålandsmaran och sprang 7 minuter snabbare. Det nya PBt för marathon ligger på 4:19:07.

Men det var inte bara tiden för maradistansen som putsades. Två sjöar runt sprang jag 3,5 minut snabbare än året innan och den 19 april sprang jag Ursvik Xtreme på nya toppnoteringen 88:42.

Årets bottennapp
Bottennappet var verkligen Lidingöloppet. Med en halvmara i benen från helgen innan hade jag i och för sig inga resultatkrav på mig, men det gick bara fööör dåligt.

Årets träningsnyhet
Tänjde lite till på gränserna då jag testade att springa både till och från jobbet samma dag, vilket funkade utmärkt.

Sammantaget har det varit ett bra träningsår, jag har varit skadefri och hållit mig frisk (förutom på sommarsemestern). Steg för steg blir jag uthålligare, starkare, skaffar mig mer rutin och jag hoppas stå där en dag nästa år, i mål på ett marathon då klockan säger 3:59:56.

Gott slut önskar jag dig och ett riktigt Gott Nytt År!!

Inga kommentarer: