tisdag 20 december 2011

Vintercykling

Nu skiljas agnarna från vetet. Synd att så många lägger av med cyklingen så här års. Det är ju nu det roliga börjar! Lite snö, lite is, lite väder. Snart (förhoppningsvis) mycket snö, och cyklingen förvandlas till skidåkning. Det var väl roligt, hurra!

För några år sen hade jag anmält mig till Vasaloppet. Som gröngöling införskaffade jag, förutom skidpaketet, en skiddress á la Daehli, ett par skidhandskar för blidväder och ett par för kallare dagar, skidglasögon, skidsockar och skidmössa. Blev något kallsvettig när kalaset skulle betalas, men intalade mig att jag faktiskt behövde allt det där.

Det blev ingen riktig vinter det året, så skidorna stod där oanvända. Vasaloppet åkte jag inte heller. Däremot fick jag verkligen användning för skiddressen, handskarna, glasögonen, mössan och sockorna på mina cyklingar till och från jobbet. Det finns nog inget som jag använt så mycket som den utstyrseln och jag har verkligen haft glädje för varenda liten slant som jag betalade.

Skidhörnan är kanske inte den första delen i sportaffären man besöker om man ska cykla, men den kan jag varmt rekommendera om du tänker att cykla i vinter. Själv ska jag bege mig till ridhörnan för att leta upp ett par bra skodon, för jag har fortfarande inte hittat de bästa vinter-cykel-kängorna. Tror stenhårt på att de finns där bland hästgrejjerna.

Cykeln har fått vinterdäck och lyse hade den såklart sen tidigare. Själv har jag alltid reflexväst på och såklart cykelhjälm. Sen är det bara att tuta och köra. Fast kom ihåg att inte bromsa med framdäcket. Håll blicken en bit fram så att du kan planera körningen. Tänk som vid bilvinterkörning; "ha ett ägg under gaspedalen", men var ändå bestämd och håll bra fart genom snöhögarna. Känn känslan. Ge vintercyklingen en chans!

Så som jag ser världen

Inga kommentarer: