lördag 24 december 2011

God Jul

Vi lever i brytningstiden mellan barn/tonåring/vuxen här hemma. Just vid jul blir det extra märkbart att vi lämnat småbarnsåren bakom oss. Ingen i familjen vaknar längre i ottan på julaftonsmorgonen, med pirr i magen, spänd av förväntan inför jultomtens ankomst. Ingen, förutom jag, vill ha julgran, ingen förstår längre vitsen med julklappar. Även barnens kusiner har ränt iväg och håller som bäst på att bilda egna små familjer.

Årets jul blir därför bland det o-juligaste vi haft på länge. Trots mina gerilla-attacker blir det ingen julgran, inga egenbakade pepparkakor, inte ens några riktiga julklappar. Det blir köpesill och så bara de gamla mammorna på jullunch.

Det känns lite tomt, men jag har köpt massvis med julgodis för att trösta mig. Och gudskelov, ingen har ju dött, det är bara förändringens tider. Om några år sitter vi förhoppningsvis där igen med små barn omkring oss, med tindrande ögon som undrar när tomten kommer.

Jag önskar er alla en riktigt
God Jul




Inga kommentarer: