måndag 7 februari 2011

Hjälp - en Papillon

Jag körde omkull med cykeln häromdagen. Det var aldrig någon fara för liv och lem och jag såg olyckan hända långt innan jag hamnade på marken. På ena sidan av den superhala cykel/gångvägen gick en hund och på andra sidan gick hussen. Jag hade bra koll på båda och tänkte att bara båda håller sig på sina sidor så jag inte behöver bromsa så kommer allt gå bra. Men så bestämde sig hunden för att korsa min väg och gå över till husse och jag klämde till om bromsen och tänkte som i ultrarapid att nuuuu kööörrrr jjaaaggg ommmmmkulllllll.

Det gick väl i 3 km/timmen så fallet blev inte särskilt hårt och när jag kravlat mig upp stod husse bredvid mig och pratade. Jag fick ta ut lurarna och morgonradion ur öronen för att höra vad han sa.

- Med alla respekt, sa han, men man ska inte cykla när det är så här halt. Och om du ska göra det så borde du ha knäskydd.

På nåt vis fick jag en déjà vu och kände mig som tonåringarna därhemma som jag tjatar på om ditten och datten. Jag stängde helt sonika av öronen, satte mig på cykeln och trampade vidare. Det kändes rebelliskt.

Olyckan ÄR svår att gardera sig mot och det vore såklart förfärligt att råka ut för något riktigt allvarligt men samtidigt finns den ju runt hörnet vad man än tar sig för. Och cyklingen är för bra för att avstå från även om det är mörkt, kallt och halt så istället utökar jag nu mitt risktänk till att även innefatta de minsta sötaste hundarna. Ibland kan de vara de största farorna.

Veckans träning v 5
Cykel 2x2 mil=4 mil
Boxning = 1 timme
Löpning = 19 km (9 + 10 km)
Motionscykel = 1 timme

Totalt 6 timmars träning.

Inga kommentarer: