onsdag 9 februari 2011

9 februari och fortfarande vinter

79 dagar med snö och minusgrader nu.

Katten och jag har en mysig morgonritual. Han sover ihopkurad vid mina fötter men brukar tassa upp med mig varje morgon när väckarklockan ringer 10 minuter över 6 sängkammartid. I köket stryker han sig runt benen och får lite kattmat av det märke som han för tillfället föredrar. Just nu är det Whiskas i gelé som gäller. När kaffet är klart och mackorna bredda ska vi ut och hämta tidningen. Sen brukar han sticka iväg och jaga skator medan jag återvänder till sängen och äter frukost.

Men nu är han sur och har fått nog av vintern. Igår tvärstannade han i dörren och vägrade gå ut, imorse var han ännu surare och klev inte ens ur sängen. Jag är lite benägen att hålla med honom, samtidigt som förnuftet och bondepraktikan säger att det är långt till våren. Det är bara att härda ut. Fast jag vet inte hur jag ska förklara det för honom.

Inga kommentarer: