söndag 25 april 2010

Vårstädning

Så där, då har man gjort dagens goda gärning. Det har varit vårstädning i Mariehäll och vi frivilliga städare har rensat gångvägarna från skräp. Tänk vilken fantastisk organisering det här med vårstädning är. Undras om det finns någon motsvarighet till detta i något annat land i världen? Den sker i alla kommuner i hela Sverige ungefär vid den här tiden varje år och ger idrottsklubbar och andra föreningar en möjlighet att få lite tillskott i kassan. Fint blir det också. Själva fick vi varsin pizza som tack för hjälpen.

Den senaste timmen har jag alltså gått som en Strandskata och böjt mig ner varannan sekund för att plocka upp allt möjligt skräp.

Topp-tre-listan över skräpigaste personerna ser ut så här:
1. Rökaren (fimparna oräknat) som kastar sina tomma cigarettpaket hej vilt där de går. Kan det vara så att ett tomt cigarettpaket ger så mycket ångest att man måste göra sig av med det genast, även om man inte är i närheten av en papperskorg? Det kanske känns så när man återigen har bränt iväg 40-50 spänn och rökt upp alla 20 ciggen och lungorna rosslar.

2. Hundägaren som först låtit hunden bajsa, sedan böjt sig ner och bemödat sig med att plocka upp bajset i en påse och till slut slängt in påsen i buskarna istället för i papperskorgen.
Hur tänkte de då tänker jag?

3. Drickaren. Öl, kaffe eller läsk spelar ingen roll, de är alla lika goda kålsupare. Känns som det är en person som har bråttom. Måste vidare, orkar inte leta efter en papperskorg, jag slänger flaskan/burken/muggen här och nu.

Men även jag har felat och just i denna stund böjer sig någon annan ner och plockar upp mina plastpåsar som flygit iväg i all världens fart, för snabba för att hinna fångas. Eller kanske mina glasspinnar som jag slängt ut från bilfönstret. En sån här dag är det lätt att lova sig själv att aldrig mer slänga ett enda skräp. Jag lovar!

Träningsmässigt känner jag mig hyfsat nöjd med veckan. Det var skönt att komma igång igen efter den förra så klena träningsveckan. Nån timme till hade kanske varit bra, men det hanns bara inte med. Högerbenet håller på att tillfriskna och imorrn är det ju boxning igen så då hoppas jag kunna sparka ut det sista onda ur benet.

Veckans träning v 16
Cykel 2x2 mil + 1 mil = 5 mil
Löpning = 1,5 mil
Box = 1 timme

Träningstid 5 timmar

Detta är ingen Strandskata, utan är en...?

Inga kommentarer: