söndag 16 september 2012

Tour de Torö

Till slut bestämde jag mig för att inte starta i Stockholm Halvmara. Istället gav jag mig ut på en lugn jogg på 14 km. Det kändes riktig bra så nu är det bara att bygga vidare på grunden som är lagd för att bli riktigt vass till Åland marathon istället.

Vi har varit på landet i helgen och i närheten ligger Torö stenstrand. En kort bit utanför stranden, i havet, ligger landsortsdjupet med respektingivande 459 meters djup. Det gör att bottnen grundar upp snabbt mot land och när det friskar i bildas det jättehöga vågor vilket gör stenstranden till en av få stränder i Sverige där man kan vågsurfa. I fredags blåste det som bekant och på vägen ut till landet låg bilarna med surfbrädor på taket på rad. Vi förundrades över viljan att hoppa i det kalla vattnet en fredagkväll med en hel veckas jobb i ryggen. Men de här surfmänniskorna är annorlunda, tur är väl det. Det är kul att titta på dem när de fångar vågorna.

SM i vågsurfning anordnas en gång per år, men är väldigt svår att tidsbestämma eftersom det behövs stora vågor, så det anordnas någon gång från november till februari. Bara någon dag innan går det ut en varning till dem som ska tävla och de får se till att med sådär kort varsel ta sig till Torö. Snacka om svårigheter att träffa formkurvan. Där gäller det verkligen att inte känna efter för mycket om man ska kunna vara med.

Jag noterade på vägen ut att de hade lagt ny asfalt på vägbanan, det såg hur fint ut som helst, som gjort för en cykeltur, så jag bestämde mig för att cykla hem från landet idag. Det var också hur fint som helst att cykla på den nya beläggningen och även resten av vägen. Sammanlagt var det 82 km och jag höll på i 3,5 timme, effektiv cykeltid. Med några stopp tog det något längre att komma hem.

Så jag kan absolut inte klaga, helgen blev jättebra och halvmaror kommer det flera av.

Surf, Torö stenstrand

Inga kommentarer: