tisdag 25 september 2012

Segt som snus

Det går lite trögt för tillfället och jag undrar om jag verkligen kommer hinna schyssta till mig i tid till Åland marathon. Idag var jag hos naprapaten igen och jag kan bara hoppas att de två stora knakelibraken hon fick till i ryggen gjorde underverk. Det tar någon dag till innan behandlingen gjort sitt, men peppar, peppar, det känns redan mycket bättre.

I helgen hade jag tänkt få till en tvåmilare, det var alldeles för länge sen sist, men av det bidde det inte ens en tummetott. Jag mådde helt enkelt inte bra, hade huvudvärk och var trött i hela kroppen, så istället låg jag i soffan och läste boken om Steve Jobs hela helgen. Jag läser sakta så det var bra att ha all den där tiden.

Nä, motivationen är inte riktigt på topp, men jag har som tur några bra verktyg i min verktygslåda för att sätta fart på den. Det handlar om kombinationen mat, sömn och träning. Alla delar påverkar motivationen och de kan skruvas till både ett och två snäpp för att öka fokuseringen och framkalla en positiv spiral.

När det gäller träningen behöver jag några uppmuntrande pass på gymmet. Just i den här skarven mellan sommar och höst när det blir allt mörkare och kyligare känns det ibland så motigt att ge sig ut på en löprunda, det är oroande enkelt att hitta på en anledning till att ställa in. Då tycker jag det är skönt att kunna bryta av med några pass inomhus. Boxning och dans är mina favoritpass, de är roliga och ger riktigt mycket energi samtidigt som de bygger styrka, smidighet och kondis.

Ännu finns tid att smida och jag har inte kastat in handduken riktigt än. Men det börjar bli knappt om tid. Om lördag får det allt bli ett långpass annars är risken stor att det inte blir nåt av den här marathonsatsningen.

Inga kommentarer: