fredag 14 september 2012

Q&As

Starta, starta inte, starta, starta inte, starta, starta inte, starta, starta inte. Välkommen in i min hjärna...

Jag kan inte riktigt bestämma mig för att inte komma till start i morgondagens lopp. Jag vill så gärna men samtidigt är jag inte hundra återställd. Jag inväntar ett mirakel och väntar med att fatta ett beslut till imorgon förmiddag.

Så medan jag inväntar miraklet tänkte jag besvara några frågor som jag fick av Camilla som skickade mig en sk Liebster Blog Award häromdagen. Ett sorts kedjebrev som man skickar vidare till andra bloggare man gillar (se text här nedan).

"The Liebster Blog Award is given to up and coming bloggers who have less than 200 followers. The Liebster Blog Award is said to have started in German.You accept it with the intention of paying it forward. You don´t have to accept it or pay it forward. The rules for this one state that you answer the 11 questions asked of you by the Blogger who gave you this award. Then create 11 new questions and tag your favorite bloggers to answer them."

Vad kul att bli uppmärksammad på det här viset. Tack så jättemycket Camilla!

Så, här kommer frågorna och svaren (Camilla bor i England, därav frågor på engelska):


1. What other sport would you like to be really good at?
Jag skulle vilja ha svart bälte i karate.

2. What is your favourite fuelling/refuelling drink/food during a long run or after a run?
Jag har mina vattenhål när jag springer runt i Stockholm. Antingen ser jag till att stanna till vid Coop i Kristineberg eller vid Preem-macken på Norrmälarstrand och där köper jag oftast en blå Powerade. Det är favoriten. Direkt efter löpningen har jag svårt för att äta, hungern kommer först någon timme senare, men müsli och mjölk + några ostmackor brukar smaka bäst efter ett tufft pass.

3. What is your favourite holiday/vacation place you've been?
Ååå, jag har haft tur och har varit på så många fina platser, i Grekland, Portugal, Danmark, på Österlen, i Alperna, i Stockholms skärgård. Men om jag måste välja ett ställe får det bli familjens lilla lägenhet i semesterområdet Coudalère utanför Perpignan i södra Frankrike. Där finns allt, fina stränder, kultur, shopping, god mat.

4. What is your most played song/podcast on your iPod/mp3 player that you listen to during running or
    do you prefer to run without music?
Jag älskar musik och springer gärna med någon bra låt i lurarna. Jag väljer musik efter humör så ibland blir det lugnt, ibland högt temop. Det sägs att musik får oss att prestera 15% mer än annars och det stämmer väl in på mig. Åtminstone om det är rätt låt vid rätt ögonblick. Jag har ett Spotifykonto som gör det enkelt att komma åt en massa bra musik och jag har satt ihop några olika låtlistor som passar för olika träningspass. Min senaste heter Nu jävlar (är det dags att springa maran på 3:59:56) och är en blandning mellan soul och rock. Vogue med Madonna är nog den ultimata låten.

5. Coke or Pepsi?
Ingetdera. Jag gillar inte läsk. Har aldrig gjort, men om jag ska välja nåt blir det Passionsfrukt.

6. Which do you prefer to run on: road, trail or track and why?
Egentligen bryr jag mig inte så mycket om var jag springer, bara jag får springa. Oftast blir det asfalt men jag tycker mycket om att springa i skogen också. Alltså på springslinga eller stig. Trail, som jag fattar det är rakt ut i buschen eller upp på ett berg, det funkar inte för mig. Jag skulle dock gärna vilja springa på vandringslederna i de svenska fjällen.

7. What do you most appreciate in life?
Förutom det där stora med att få leva och ha sin familj och nära och kära runt omkring mig, att få vara frisk och bo i ett demokratiskt land utan fattigdom och krig så uppskattar jag stunden. En stund med katten i knät, en fikastund, en stund på en bänk med vacker utsikt, en stund att kunna plocka blåbär i skogen. Fånga stunden!

8. Do you prefer long or short runs? Cold winter running or hot summer running?
Min absoluta favorit är att springa 10 km i 25 graders värme. Händer alldeles för sällan.

9. Your favourite book?
Musselstranden av Marie Hermansson.

10. When did you start running and why?
Just varför-frågan är väldigt svår att svara på. Eller kanske enkel. Det känns som att jag alltid har sprungit, även om jag inte sprang lika långt förut som jag gör nu. Löpningen ersatte pingisen när jag slutade med den efter gymnasiet. Det är en träningsform jag alltid tyckt om och haft lätt för. Genom åren har jag tränat många andra saker också, men löpningen har alltid funnits parallellt.

11. Favourite quote?
Kanske inte ett riktigt ordspråk, men "Kan hon - kan jag" funkar bra för mig.



2 kommentarer:

Camilla sa...

Tack for att du besvarade mina fragor! :) Det var roligt att lasa svaren!

Pier to pier sa...

:-)