söndag 11 april 2010

Veckans träning

En jobbarkompis frågade i veckan om jag kunde tänka mig att fuska under maran om jag fick en chans. Jag fick nästan teet i vrångstrupen - inte kan man väl fuska i sånt?! Vad blir bättre av det? Tiden månne, men innerst inne vet man ju ändå att den inte är sann. Nej tack, fusk är inget för mig.

Likadant är min inställning till träning. Man kan ju svänga sig bland kompisarna och säga att man tränar 6-7 timmar i veckan, det är ju ändå bara man själv som har full koll. Men man kan också ljuga för sig själv och säga att man tränar 6-7 timmar i veckan, när man egentligen bara kommer upp i 5,5.

Fast egentligen kanske jag inte ljuger för mig själv, utan har bara dålig koll på exakt vad en vecka är. Är det bara månd-sönd som gäller, eller är det också tisd-månd eller onsd-tisd? För om veckan är lika med dagens dag + de sex senaste dagarna stämmer nog mängden 6-7 timmar ganska väl ändå.

Om nu min träningsmängd skulle h a någon betydelse för någon annan än mig själv. Vilket det såklart inte hár. Egentligen tycker jag att sju dagar över huvud taget är en för kort tid att hinna träna mycket på. Så oftast stämmer jag av hur träningen har sett ut de senaste tio dagarna istället. Det gör att jag sällan känner mig pressad till att träna en dag om det inte passar eftersom jag har fler dagar att ta igen det missade träningspasset på.

Den här veckan tog jag det medvetet lugnt, dels för att jag körde tuffa pass förra helgen, dels för att jag ville vara fräsch inför tremilaren igår. Nu visade det sig att vilan inte var tillräcklig i alla fall utan jag hade behövt några dagar till inför nästa långpass. Definitivt en erfarenhet att ta med sig framöver.

Hur som helst så tycker jag det är bra att föra anteckningar över tränandet. Man glömmer så lätt, ljuger och skarvar. Med träningsdagbok går det helt enkelt inte att fuska.

Veckans träning, v 14
Cykel 2x2 mil = 4 mil
Löpning = 3,5 mil (1 + 2,5)

Träningstid 5,5 timmar

Inga kommentarer: