söndag 4 april 2010

Perspektiv på tillvaron

För några veckor sedan tittade jag igenom alla "Landet brunsås"-program på SVT Play. Det är alldeles förträffligt att kunna se program man missat på det viset. Jag gillar att se allt när det passar mig, gärna flera program i snabb följd, istället för att behöva passa en särskild tid i veckan och sen behöva vänta en hel vecka tills nästa program visas.

Hur som helst, i programmet hade de en teori om varför vi i Sverige ägnar måltiderna så lite tid. En förklaring till att vi kastar i oss maten, istället för som t ex i Italien låta måltiden ta flera timmar i anspråk, skulle vara att vi här under långliga tider har ätit så dålig och äcklig mat. Förr i tiden gällde det helt enkelt att snabbt få i sig födan för att slippa känna vad den smakade för att sen ge sig ut på fälten eller till skogs för att jobba igen.

Vi pratade lite om det där idag med min mamma som växte upp på en liten, liten gård mitt i skogen, mitt i Norrland under 30-talet. Erbarmligt låter det i mina öron eftersom de inte hade någon el och inget indraget vatten. Kalla vintrar hade de också och långt till skolan. Men hon har alltid sagt att den stora familjen hade gott om mat tack vare djuren på gården och åkermarken, vilket har fått det hela att låta ganska ok ändå.

Idag kom dock en lite annan sanning fram om det där med maten och det var att de för det mesta åt korngröt till kvällsmat. Bara det. Och det som blev över från kvällen stektes upp till lunch. Jamen det är ju klart att man inte vill sitta där och äta det timme ut och timme in. I´t med bara så man blir mätt och så skölj ner det hela med ett glas mjölk.

Det där ger lite perspektiv på tillvaron för det känns nästan som att jag hade kunnat vara med där. Hade jag bara varit född 20-30 år tidigare så....

Till skillnad från då, så har vi under helgen kunnat frossa i allt möjligt gott. Och till skillnad från mormor och morfar så har jag gjort av med energin på löpning istället för sånt som att mjölka kossor, hugga ved, bära vatten eller tvätta kläder i isvak.

Igår blev det ett intervallpass med 5 st tusingar i 5-minuterstempo, vilket jag är rejält nöjd med. Idag sprang jag två mil i ett härligt vårväder. Ett tag kunde jag till och med springa utan mössa utan att frysa.

Veckans träning, v 13
Cykel 2x2 mil = 4 mil
Löpning = 3,9 mil (1+0,9 +2,0)
Box = 1 timme

Träningstid knappt 7 timmar

Inga kommentarer: