lördag 19 maj 2012

Lördagsmys

Jag går här och myser. Det känns väldigt bra efter dagens långpass. Kroppen är stark och pigg och jag är sugen på att springa mera. Så smått vågar jag börja hoppas på ett bra lopp den 2 juni. Tvivlen skingras.

Fast det var ett besvär att komma ut får jag allt medge. Drog på mig löparkläderna först en gång, tog sen raskt av mig dem igen och satte på vanliga kläder istället. Tog en fika och funderade på vad dagen annars hade att erbjuda. Kom på att jag inte hade något direkt roligare alternativ (typ handla maten för veckan) och drog så på mig löparkläderna en andra gång, utan chans att ändra mig den här gången. Bytt e bytt så att säga, hehe.

3 mil stod på schemat och jag hade ett tag funderingar på att springa 3x1 mil i Ursvik, men ändrade mig till att istället springa favoritrundan, idag åt andra hållet än jag brukar. Rundan är 2 mil så det behövdes läggas till lite mer för att få ihop kilometerantalet, men jag ville inte riktigt bestämma redan från början var och när de där extra kilometrarna skulle läggas in.

Första 9 km gick galant. Sprang utmed Bällsta river mot Pampas, följde Karlbergskanalen in till stadshuset och svängde höger ut på Norrmälarstrand. Stannade till och tog en energipaus på Preem-macken. Ett mer strategiskt läge på ett vattenhål får man leta efter. Vilka rundor jag än springer hamnar jag alltid här. Tog mig sen an Västerbron och sprang ner till Långholmen där jag följde stigen som går runt ön. Tänk att det finns folk som bor här, vilka lyllosar, det måste vara det vackraste stället i hela stan.

Vände sen hemöver, tillbaka upp på Västerbron därefter utmed vattnet bort mot Fredhäll och så var det snart dags igen för ett längre stopp, den här gången på mitt andra favorit-vattenhål, Coop i Kristineberg. Där köpte jag en himla massa dricka, och en mandarin. Satte mig på bänken i solen och fick i mig kalaset.

Kände mig fortfarande fräsch och rullade över Tranebergsbron utan större besvär, sprang upp genom Traneberg och premiärsprang den nya spårvagnsbron mellan Traneberg och Ulvsunda. Tog omvägen hem via golfbanan bakom flygfältet och sa till mig själv att det var ok att korta av rundan. Ökade farten på sista rakan och klockade mig på 2:42. 26 km blev det sammanlagt och det utan att vara alltför ankommen vid hemkomsten. Stretchade så en stund på gräsmattan i sällskap av grannkatten. Duschade och fyllde på energidepåerna med två smarriga köttbullemackor. Färdigtränad och nöjd. Vilken mysig lördag.

Vår på Långholmen, mellan träden skymtar Västerbron

Inga kommentarer: