onsdag 30 maj 2012

3. Löparstassen

De däringa väderprognoserna, hur pålitliga är de egentligen? Jag bryr mig sällan om vad det ska bli för väder, det går liksom inte att göra så mycket åt det. Dessutom har jag nåt fel i skallen som gör att jag inte kan komma ihåg hur vädret ska bli, ens nästa dag, efter att ha sett väderrapporten på t ex Aktuellt. Det är helt blankt däirnne. Vad sa hon om Stockholm egentligen? Nånstans där vid södra Götaland slutade jag visst att lyssna.

Maken däremot, han är jätteintresserad och läser vädret i tidningen varje morgon. Hummar och kommenterar beroende på vad som står. Egentligen håller han span efter varmt väder, att färgerna på kartan ska övergå från blått till orange och rött. Orka!! Särskilt vintertid?!

Mamma tar nog ändå priset, för hon ska titta på alla väderrapporter på samtliga nyheter under en hel kväll. Ibland bor hon hos oss och då fyller vi på väderkvoten för hela året. För mig gör det ingen skillnad, jag blir fortfarande inte mycket klokare även om jag hör väderrapporten flera gånger.

Ofta tycker jag att häftigt väder, på vilket sätt det vara månne, är roligare att träna i än sånt där lagomväder. Häftigt regn, häftig blåssst (med kort å, som man säger i Göteborg), häftig värme - det är grejer det. Så länge jag slipper vara på sjön i alla fall, jag menar om det stormar. Är det vackert och soligt väder är det helt ok att vara på sjön.

Inför kommande lördag är jag lite mer noggrann med väderkollen. Klart.se säger 8 grader, molnigt och 8 sekundmeter nordvästlig vind på lördag. Det är lite för kallt tycker jag och lite för blåsigt. Det verkar som att det blir långbent för mig. Synd för jag hade velat springa i löparkjol. Men nu blir det alltså långbent istället. Mer än så har jag inte bestämt. Blir det långärmat eller kortärmat, 2 eller 3 lager upptill, mössa, handskar? Fasiken, 8 grader är inte varmt. Jag väntar någon dag till och hoppas att temperaturen kryper upp något. Det är ju det som är det fina med väderprognoser, de brukar ändra på sig ju närmare den speciella dagen man kommer. Så svaret på första frågan är: Väderprognoserna är fullständigt opålitliga.

Blå, blå, vindar och vatten...

Inga kommentarer: