måndag 28 maj 2012

5. Maten

Säg ordet löparmage till en löpare och du får se ren och skär skräck i personens ögon. Det är nåt man vill undvika till varje pris i ett lopp. (för den som missat vad löparmage är förtydligar jag: löparmage=plötsligt trängande behov att uppsöka en baja-maja, nu, pronto, kan inte vänta ett enda steg till). Därför är det uteslutet att hålla på och mixtra med maten den här veckan. Det ska vara gamla beprövade rätter som man är säker på hur magen hanterar.

För eliten är det säkert annorlunda, men som motionär tänker jag ska skippa den gamla kolhydratladdningen som gick ut på att först tömma kroppens kolhydratsreserver genom att enbart äta fett och protein sista veckan, för att dagen innan loppet smacka i sig kolhydrater som då lagrades in. Just pasta tycker jag är rätt kass att springa på. Istället vet jag två bra maträtter som jag presterar bra på på långpass, den ena är biff med bakad potatis, den andra är pytt-i-panna och nån av dem lär det bli på fredag kväll.

I övrigt gör jag inga avsteg från det kända den här veckan. Lördag förmiddag laddar jag på med mina goa räkmackor som lägger sig som bomull i magen. Jag ska inte ge den där löparmagen en chans att strula till dagen för mig.

.

Inga kommentarer: