fredag 9 november 2012

Stockholm vaknar

Vissa morgnar är vackrare än andra och imorse var det något alldeles särskilt vackert.

Jag tar mig en promenad till jobbet. Det är ett skönt komplement till löpning och cykling. Ger mig av strax före 7 och går raskt förbi de stackarna som står vid busshållplatsen och väntar på buss 113. De kan få vänta hur länge som helst.

Nere vid Bällsta bro ligger vattnet som en spegel. Det ryker lite på ytan och är bedårande vackert. Jag följer gångvägen längs med Ulvsundasjön. Möter några morgonlöpare. De ser starka ut.

Invid strandkanten står en *googlar* häger (! Va finns det såna i Stockholm?) och spanar efter brudar,. Eller kanske käk.

Det tätnar på något på gångvägen när jag kommer över till Kungsholmen. Fascineras över scenen vid St Eriksbron. Tänk så många människor som är på väg på så många olika vis; bil, fjärrtåg, pendeltåg, tunnelbana, buss, på cykel, till fots och alla finns de just vid den där bron, ovan eller under.

Kommer fram till Kungsgatan och människohorden tätnar. Kungsgatan är nästan exakt en km lång, det vore kul att köra tusingar här någon kväll när trafiken inte är så påfallande som nu.

Vid Hötorget kämpar försäljarna med sina frukt-och svampstånd. Här blir det snart en köpfest, ett skådespel bara det.

Nu är jag snart framme och börjar längta efter en fika. Det blev en härlig start på dagen och över alltihop lyser moder sol. Hoppas du får en fin fredag.

Stockholm vaknar

Inga kommentarer: