måndag 12 november 2012

Mitt gym

I väntan på att danspasset ska börja slår jag mig ner i en av fåtöljerrna på gymmet. Tittar ut över alla som tränar vid maskinerna. Det är mycket folk i lokalen såhär på måndag kväll efter jobbet. I bakgrunden spelas musik men mest hörs surret från löpbanden som rullar på, alla banden är upptagna. Faktum är att det rycker lite i löpbandstarmen, det var väl senast i våras som det begav sig? Men än är vädret för bra ute för att springa inomhus, löpbandet får allt vänta.

Folk ser rätt vanliga ut tänker jag. Ingen utmärker sig på något särskilt vis, det är ok att klä sig som man vill och har man bilringar runt magen så är det ok det med. Tror det är därför som jag trivs så bra här.

Jag har gått här av och till i en massa år. Har gjort något halvhjärtat försök att "lyfta skrot" och körde efter ett program ett tag, men ärligt - det är inget skoj. Nej, jag kommer hit för gruppträningarnas skull, de ger mig en massa energi.

En del tränar stenhårt, svetten lackar, blicken är fokuserad. Andra trampar på motionscykeln och läser en bok samtidigt. Just den kombinationen har jag faktiskat lite svårt för, mest för att det sänder signaler om att träningen är så tråkig att man måste göra något annat samtidigt för att få tiden att gå. Fast vem är jag att döma? Hade personen haft en ljudbok i öronen istället hade jag inte brytt mig. Det är väl bra att det tränas oavsett på vilket sätt?

Men på dansen går det varken att läsa eller lyssna på bok. Här är det musiken som regerar och Jocke instruktör är kung. Vilket drag! Det är mycket koordination med snurrar och vändningar, kanske inte så lätt för nybörjaren, men stegen sitter efter några gånger. Idag lyckades jag få på mig brallorna som saknar resår och hade ett fasligt sjå att hålla dem på plats. Fick dra upp dem var och varannan minut.  Men det spelade ingen roll, jag blev glad och lycklig ändå och på mitt gym får man ju klä sig som man vill. 

Inga kommentarer: