torsdag 8 november 2012

Fjärde gången gillt

Att gå lopplös är inte bra för träningsmoralen, så igår anmälde jag mig till Stockholm marathon. På´t igen för fjärde gången alltså. Ett tag funderade jag på Barcelona marathon den 17 mars och kanske har jag inte släppt den tanken än men samtidigt kanske jag vill skida Vasaloppet en gång till och just de två loppen ligger för nära varandra i tiden för att jag ska kunna köra båda.

Annars rullar det på rätt bra med träningen nu. Det känns verkligen bra och är roligt och jag har dessutom äntligen lyckats knäcka koden för hur jag ska få till fartträningen. Den som jag grunnat långligen på och gruvat mig alldeles särskilt för istället för att bara köra någon av de 1000 olika varianterna som finns. Det har definitivt blivit en hang up för mig. Hur få till någon form av intervallträning?

Men som sagt, nu har jag hittat ett sätt och en tidpunkt som passar mig perfekt. Jag gör det på morgonjoggen och med enklast tänkbara upplägg, varannan låt i lugnt tempo, varannan låt i snabbt tempo. I och för sig har jag bara kört det två gånger men jag tror starkt på det här. Ett stort problem har ofta en enkel lösning sägs det och det stämmer väldigt bra in på det här "problemet". Med tiden kan jag säkert utveckla intervallerna om jag vill det men just nu är det viktiga att få till någon sorts fartträning över huvud taget.

Den 1 juni (om inte tidigare) får jag ett kvitto på hur bra det här upplägget var. Känns som jag har en ocean av tid att träna på.

Inga kommentarer: