måndag 11 juni 2012

Analys Sthlm marathon

Dagarna rinner iväg i en strid ström. Vi har varit på landet och fixat det sista på friggeboden så nu kan den förväntade anstormningen av tonåringar komma och bo bäst de vill. Mina söner är 18 och 16 år och den här sommaren har de bestämt sagt ifrån alla former av för lång (mer än tre dagar) semester ihop med oss. Det smärtar i mammahjärtat vill jag lova. Nästan varje kväll gör jag nya försök att med lock och pock få med dem på någon liten semesterresa, men får varje gång ett rungande nej till svar. De tittar lite medlidsamt på mig när de säger det.

 Nåväl, vi har tränat oss på att vara ifrån varandra så jag känner mig ändå hyfsat bekväm med tanken. Och så har vi ju den där friggeboden nu så förhoppningsvis får jag se dem där i sommar. Innan jag fick barn planerade jag ungefär så långt som näsan räckte, men efter att de föddes ändrades det där och tidshorisonten sträcker sig numera flera år framöver. Det är väl kanske därför jag inte känner nån större press på mig att klara målet maran under fyra timmar. Jag är helt säker på att det kommer gå en dag även om jag misstänker att det rätt så lång tid till. Det viktiga är att fortsätta träna och att göra analyser då och då för att kunna justera träningsupplägget.

Dags för en analys alltså och den blir jättekort den här gången. Träna mer löpning. Allt annat lika så fixar jag tiden. Det var inspirerande att träna efter program och där fanns några riktigt bra veckoupplägg med både tröskelpass och långa intervallpass, som jag ska försöka köra under sommaren. Så tänker jag mig det i alla fall. Men så vet jag också att just sommaren är den svåraste tiden för mig att upprätthålla frekvent träning så jag får se hur det blir med den saken.

Inga kommentarer: