tisdag 17 april 2012

No more Happy Måndag

Är nu inne på andra veckan i träningsschemat och följande ska löpas fram till söndag:
Måndag - 10 km behaglig fart, 20 minuters rygg och magträning
Tisdag - 14 km intervall inkl 4x80 m, 2x5km i tävlingsfart med 5 min vila, 2 km upp-och nedjogg
Torsdag - 6 km intervall, 4x(90s-60s-30s), vila, 60s-45s-30s, 2 km upp- och nedjogg
Lördag - 25 km långpass, behagligt tempo i början, tröskelfart i 5 km mellan 15-20 km

Borde vara enkelt att följa, men jag verkar ha lite svårt för att rätta in mig i ledet, så istället för 10 km behaglig löpning körde jag igår Happy Måndag: dvs cykel ToR jobbet med en extra runda runt Riddarfjärden på morgonen + core och dans på kvällen. Det gjorde både kroppen och knoppen glad men idag är det inte läge att köra 14 km intervall. Får stuva om lite i schemat och köra det imorgon istället.

Även om jag inte följt schemat till punkt och pricka så känns det jättebra att ha ett sånt. Slippa fundera så mycket själv över hur jag ska träna och istället låta någon annan som vet bättre bestämma. Det ska bli spännande och se vad det ger för effekt så småningom.

Jag har dock lite svårt att få en helhetsbild över hur veckorna kommer utveckla sig. Det är svårt att memorera in de olika passen längre än en vecka framöver, det är knappt jag klarar det ens. Tittar jag snabbt på de nästkommande veckorna ser de förvillande lika ut, men det är rätt stor skillnad mellan dem när jag väl är framme vid passet. Först då förstår jag vidden av upplägget. Risken är att jag tar för lätt på schemat och kör på med de vanliga passen också när jag egentligen behöver vila för att orka med springschemat.

OK, det här är en testperiod och jag lär mig sakta men säkert. Nästa måndag blir det ingen Happy Måndag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för god underhållning!
Jag ser fram mot några långa härliga löparäventyr, NY marathon, Åland och/eller pilgrimsleden,,
Tåhävningarna är gjorda men jag har glömt varma vattenbad, ormsalva och strumpor om natten.
Efter träningspasset i dag slog nog skavsåret till, knackig gång efter ett par timmar sittandes på kontorsstolen.
Hälsningar från Kusin Ulrika

Pier to pier sa...

Du får schyssta till dig till nästa gång vi ses. Då tar vi en runda.
/Lotta