lördag 10 mars 2012

Note to self

Årets Vasalopp har varit en lärresa. Jag har sugit i mig all kunskap om logistik, banprofil etc etc. Nu vet jag hur det går till och har ett år på mig att förbereda mig om jag vill köra igen. Låter det gå några dagar till innan jag anmäler mig fast jag vet redan nu att jag inte är klar med sträckan än.

1. Lär mig staka
Även om diagonala är roligt så går det saktare än att staka. Ta några tekniklektioner och träna upp bålen och armarna.

2. Införskaffa ett par rull-skidor
Ju mer skidlik träning desto bättre. Sätt igång så snart som möjligt.

3. Logistik är allt
På nåt vis, se till att övernatta i en husbil uppställd vid startfållan. På så vis får jag sova minst 3 timmar till jämfört med att bo i Mora. Helt ärligt: det suger att bo i Mora. Gör inte om det igen. Det räcker med att gå i mål där.

4. Testa kläderna
Liten tuva ..., efter all träning man lagt ner vore det nesligt att behöva bryta pga strumpor som ger skavsår. Det hände nästan i år men bara nästan. Kort efter att jag kände skavsåret bildas bytte jag strumpor. Men strax efter det kände jag ändå blåsan spricka och stannade till vid en improviserad kontroll som IBM hade nånstans därute i skogen. Ängeln som stod där hjälpte mig inte bara att få på en Compeed över skavsåret utan gav mig också en sprillans ny, superskön IBM-mössa (se bilden från målfållan). Och en apelsinklyfta. I förvissning att faran var över skidade jag tryggt vidare. Först i duschen efter målgången märkte jag att Compeeden inte alls hade täckt skavsåret utan den hade korvat ihop sig nere vid hälen och låtit såret fortsätta skava och skava de resterande fyra milen. Det gjorde inte o-ont när vattnet strilade över hälen kan jag säga.

5. Sällskap
Det vore ju kul att få göra detta ihop med någon/några. Måste lyckas övertyga någon i min vänkrets att det här är roligt. Alternativt hota.

6. Don't eat yellow snow
Fasiken, att det ska vara så svårt att komma ihåg.

Inga kommentarer: