torsdag 30 maj 2013

Living the dream

Jag är i en marathonbubbla. Alla tankar och all energi kretsar kring loppet på lördag. Tiden som ägnas åt detta står kanske inte i rimlig proportion till insatsen och jag gissar att jag enbart den sista veckan har ägnat minst fyra timmar per dag åt att ladda mentalt. Det ingår liksom i kittet och är huvudsakligen positivt.

4,2 mil är jädrigt långt. Jag hade en liten tanke på att cykla hela loppet nu en gång bara för att känna in banan. Tänkte spontant att det tar väl inte så lång tid, men efter snabbt överslag kom jag på att i lagom stads-cyklingstempo skulle det ta ca två timmar. Att köra bil samma sträcka med rödljus och trafistockning tar kanske 50 minuter. Segraren gör den på ca 2:10-2:20. Gosh! De är så fruktansvärt, otroligt, djävla snabba de där fjäderlätta männen och kvinnorna.

Det är bra att ladda på med extra energi så här dagarna innan och jag gör det genom att lyssna på vad kroppen säger att den vill ha. Det är alltid lika spännande. Man skulle kanske tro att den skulle säga spagetti och köttfärssås med nyttiga grönsaker till. Men icke - igår blev det värsta chips-kalaset. Jag gick där i affären och kände efter vad jag innerst inne var sugen på och benen ledde mig till chipshörnan där jag nappade åt mig mina chipsfavoriter vanliga vickningschips och slog även till på en påse jordnötsbågar. Sen så ville jag också ha ostkaka med grädde och jordgubbssylt så då blev det det med. Men innan chipsfrossan grundade jag med en stor räkmacka med mycket majonnäs. Ja, se det vart en riktig fest. Hela familjen gladdes över min marauppladdning.

Gubbvaden känns bättre för var dag och jag har bestämt mig för att inte stressa upp mig över alla missade löppass så här på sluttampen. Jag kommer till start med en helt utvilad kropp och det gäller att ta vara på tillfället. Man vet aldrig, det kanske inte blir fler maror. Det är just här och nu, i min bubbla, som jag lever min dröm.

Drömmen om maran under fyra timmar.

Inga kommentarer: