torsdag 10 april 2014

Blåsippan ute i backarna står

Jag har ändrat inställning till vilken månad jag tycker sämst om på året. Tidigare var det alla kategorier november som var värst med sitt gråa och regniga väder, toppat med allt mörkare kvällar. Men den månaden har jag faktiskt omvärderat. Särskilt efter förr-förra årets november som bjöd på framför allt väldigt vackra morgnar, men också uppehållsväder och sol, direkta motsatsen till vad jag tänkt om november tidigare.

Jag har också haft mars som den värsta månaden. Med utdragen vinter som aldrig vill ge med sig. Svårcyklade snömoddiga gator som töar på dagen och sen fryser till ett tjockt, spårigt islager på kvällen. Lägg till det att man blir av med en timme, en ledig söndag den natt som sommartiden införs.

Den bästa månaden tycker jag annars att juni är. Då ligger sommaren och högtrycken framför en. Liksom semestern och de ljusaste dagarna på året. Smultronen är mogna, dags för första doppet, midsommar. Ibland på våren kan jag drömma mardrömmar om att det har blivit höst och att jag missat hela sommaren. Usch, det är en hemsk tanke och alldeles kallsvettig vaknar jag dessa nätter och blir otroligt lättad när det går upp för mig att det fortfarande är vår.

September och oktober brukar rinna på i all hast. Det är lite vemodigt att lämna sommaren bakom sig, men det går an. December, januari och februari är ok, särskilt om det snöar mycket. Maj är fin den med och augusti också. Och såklart juli för då fyller jag ju år.

Nä, värsta månaden på året tycker jag numera att april är. Besvikelsens månad kallar jag den. Endast ur väderleksmässig synvinkel förstås. Jag vill så gärna att värmen ska komma nu, i takt med att det blir ljusare för var dag. Jag vill så gärna kunna sätta mig på uteplatsen och fika utan att det drar snålblåst runt kroppen. Jag vill så gärna rensa i hallen, hänga undan dunjackan och ställa undan stövlarna, tvätta mössor, buffar och vantar och lägga i förvaring till nästa vinter. Slippa kränga på mig långkallingarna under löpartajtsen så man känner sig som en stoppad korv. Längtan efter riktig vår och värme är så stark och det borde vara logiskt, solljus=värme. Men icke - kylgraderna håller i sig, regnet blandas med snö och fasiken vad trött jag är på det här kalla nu!!

Än får vi gå med både strumpor och skor.




Inga kommentarer: