torsdag 16 juni 2011

FAQ Vätternrundan

Hur känns det?
- Bättre och bättre. Den blåa tonen som huden antog tidigare i veckan har nästan försvunnit.

????

- Jo, ibland inför tävlingar och särskilt i början av loppen, förvandlas jag till Butter-Smurfen. Han som börjar alla meningar med "Jag hatar". Det handlar enbart om prestationsångest.....

Några skador?
- Nej, inga skador men jag känner mig lite kantig fortfarande efter Stockholm Marathon. Försökte springa i förra veckan men det kändes som att springa på styltor. Har inte riktigt fått ihop kroppen till en enhet än. Men nu är det inte löpning som gäller utan cykling och det har jag inga som helst problem med. Benen är starka.

Inför VR sägs det att man ska ha cyklat 100 mil under våren. Har du gjort det?
- Just detta har jag faktiskt uppnått. Sedan nyår har jag skrapat ihop 133 mil, men det mesta är ju korta distanser på en eller 1,5 mil. Som längst har jag cyklat 6 mil. Uppemot 15 mil ska inte vara några problem, men sen börjar det nog ta emot.

När startar du?
- 00.44. Det blir en utmaning, men jag tänker inte försöka ändra tiden utan tar det som det kommer. Blir spännande att cykla i mörkret och sen få följa soluppgången. Det finns nog ingen vackrare vy än den över Vättern. Jag har många gånger tänkt att "här skulle man bo" när jag susat förbi där tidigare.

Vilken tid siktar du mot?
- Omkring 15 timmar skulle jag tro men just den här gången har tiden ingen som helst betydelse. All fokus ligger på att ta sig runt.

Hur ska du klä dig?
- På natten är det kallt, så då har jag löparställ (med cykelbyxor under), underställ, handskar, halsduk och mössa. Sen får jag plocka av mig allt eftersom dagen gryr. Det finns depåer där man kan lämna kläder.

Hur lägger du upp loppet?
- Det gäller att trampa på hela tiden och att dela upp loppet i kortare delmål. Börjar man tänka på hur långt det är kvar redan vid start blir man knäckt. Jag har fått tipset att inte stanna för länge i depåerna eftersom det stjäl så mycket tid. För varje 10 minuter extra som man stannar missar man km under däcken. I slutänden påverkas man av den totala tiden man varit ute. Det är klart att jag kommer stanna till och fylla på energi, men det gäller att det inte blir för långa raster.

Direktsänder du?
- Nej. Batteritiden för telefonen är för kass så jag kommer ha en annan telefon med mig. Jag spelar in några snuttar och lägger ut här på bloggen efteråt istället.

Lycka till!!

- Tack så mycket.

Inga kommentarer: