torsdag 31 januari 2013

Jolly Roger blues

När torktumlaren äntligen slutade snurra i söndags morse och jag som bäst gjorde mig redo för att kliva ur den togs min mage över av sjörövare. Anfäkta och anamma. Alarmet ljöd i kroppen, alleman till pumparna, "Ut med skiten" hördes från kommandobryggan.

Se det var ett riktigt slag, kaskaderna sprutade, värjor klingade, män med ögonlappar föll över bord. Kanonkulor sköts hej vilt, explosioner, bomber och granater.

Sjörövarna var listiga och hittade gömställen än här, än där och fick till slut rökas ut, temperaturen höjdes några grader. Det blev så varmt. Men sen blev det så kallt och de allra sista lämnade skeppet av iskylan som frammanades, det blev kallt, hela fartyget skakade av frossa. Sen blev allt lugnt och det blev natt. Anfallet var över och nu fanns tid för att reparera skadorna.

Något spak låg jag för ankar även dag två och fördrev tiden med att titta på några program på SVT Play. Ett av dem vill jag varmt rekommendera, Den stora resan av flygfotografen Yann Arthus-Bertrand. En film med betagande vackra bilder från vår jord och med ett viktigt budskap om att ta hand om den bättre framöver. Se den!

Jag läste också ikapp Carlas (jag följde hennes blogg förra året när hon cyklade Tour de Afrique) blogg om ett biståndsprojekt hon just varit en del av. Biståndsarbete IRL, det är inte ofta man får ta del av sånt. Den är verkligen läsvärd så läs den! (klick här)

Skepp ohoj!

Inga kommentarer: