måndag 13 januari 2014

Nyårslöfte 2014

Bra att 2013 är över. Det blev ett riktigt skräpår ur träningssynpunkt. Sjukdomar och stela muskler har avlöst varandra i en strid ström. Gick ut starkt redan i januari då jag åkte på världens matförgiftning, (och inte bara jag, vi var 14 pers på jobbet som låg däckade i några dagar), i februari var det så dags för en redig förkylning. I mars och april var det lugnt och jag kunde träna upp mig men i maj drog vaden i hop sig och det blev brått att få ordning på den till marastarten. Hanns inte riktigt med så jag sprang loppet något justerad.

Senare i juni blev jag förkyld igen och lagom till semestern åkte jag på en sträckning i höger baklår så det stod härliga till. I augusti passade visdomständerna på att växa och jag hade en utomordentlig tandvärk i knappt två veckor. September förlöpte med bibehållen sträckning i baklåret och i oktober drog vaden ihop sig på nytt. Efter att vi ställt om klockorna till vintertid igen krackelerade sömnen totalt och jag satte nytt rekord i antal vaknätter, tror det blev fem veckor på raken som jag inte sov en enda hel natt. I november blev jag dessutom återigen förkyld.

Men så kom december och med den två veckors ledigt över jul och nyår och jag kunde vila och läka ihop igen. Så bra.

2014 blir året när det händer. I sommar t ex så fyller jag 50. En milstolpe bara det. 50-årskris eller inte men i år tänkte jag se till att klara maran under fyra timmar. Jag ska hålla ihop kroppen och träna smart för att vara i mitt livs toppform den 31 maj då jag springer Stockholm marathon.

Och sen så var det ju det där skidloppet, Årefjällsloppet 75, km den 28 mars. Det blir kul. Särskilt det att få göra det ihop med min kusin, även om vi nu inte kommer åka bredvid varandra eftersom hon är så mycket snabbare än mig. Men i alla fall, vi hänger med varandra dan innan och kommer till start samtidigt och så träffs vi på after-ski på kvällen efter loppet.

Sen så småpratas det om Vikingarännet. Men det är fortfarande mer på låtsas än på sant. Min kollega Cissi vill åka och har ingen att åka med, så jag tänkte att jag skulle testa. Har aldrig åkt långfärdsskridskor förut men tänker liksom, hur svårt kan det vara? (Har jag tur hinner inte isarna frysa och loppet ställs in.)

Och kanske, kanske att jag vill göra hela klassikern, bara för att fira att jag fyller 50. Jag har ju cyklat, sprungit och skidat tre av de fyra tävlingarna och har simningen kvar för att ha gjort hela klassikern, men för att göra klassikern "på riktigt" så ska den ju göras inom ett år. Den tanken får ligga och puttra så länge. Kanske nöjer jag mig ändå med att göra simningen.

Årets första löpartävling, Två sjöar runt är en tradition för bra för att bryta och sen så springer jag också säkert någon av deltävlingarna i Ursvik Xtreme under våren. Man håller sig sysselsatt så att säga, hehe.

Om bara kroppen håller.... 2014 får inte bli det nya 2013 så mitt nyårslöfte till mig själv blir att ta hand om mig och min kropp, träna i lagom mängd och ha roligt på vägen. Bye, bye 2013.
Hello 2014!

Inga kommentarer: