tisdag 3 december 2013

Happy måndag

Ordningen är återställd och jag kan återigen starta veckan med happy måndag. Det är så jäkla bra.

På morgonkvisten tar jag min springare och tar mig igenom de två första fula kilometrarna, bland trafik och nybyggnationer. Men sen följer åtta kilometer ren och skär kärlek. Cykelvägen löper utmed vattnet bort mot Huvudsta slott och Pampas marina. Vid slottet finns stallet och jag hejjar lite på hästarna som står i hagarna. Soluppgångarna gör en poetisk, det är tyst och lugnt och vackert mitt i storstan. Kaninerna hoppar runt och nån gång ibland ser jag en bäver. Det är smått surrealistiskt.

Efter Pampas cyklar jag över till Kungsholmen och följer Kungsholms strand ända fram till Stadshuset. Här blir det lite trängre på den delade gång- och cykelbanan, men jag gillar energin som alla utstrålar. Det cyklas, promeneras, springs, åks rullskidor, man rastar hundarna, små barn tultar runt, någon tar en paus på en bänk. Det är alltid folk här, oavsett tid på året eller eygnet. Man är aldrig ensam.

Vid Stadshuset svänger jag vänster och tar en extrarunda förbi Rosenbad och Riksdagen fram till Gustav Adolfs torg. Gillart. 

Sen har jag bara trafikkaoset på Regeringsgatan kvar innan jag svänger ner på Birger Jarlsgatan och är framme vid jobbet. Knappt fyrtio minuter tar det och efter en snabb dusch är jag redo för arbetsdagen. Det finns inget bättre sätt att starta dagen. 

På vägen hem svänger jag förbi gymmet och går först på core-passet halvsex. Det är perfekt, svårt att ta sig tid till den sortens träning annars men ack så välbehövlig. Mitt råd till den som inte riktigt gillar att träna är att bara gå på corepass och sen komplettera med promenader. Det är allt man behöver för att hålla kroppen schack och behålla hälsan, det är jag övertygad om.

Därefter är det dags för veckans roligaste, danspasset. Som Jocke, ledaren säger: man får göra hur man vill, man får "göra  fel" bara man har roligt. Jag är inte den smidigaste bland kassavalv men har en känsla för takt och ett gott minne för steg och koreografi så jag kan lägga all energi på att följa musiken och ta ut rörelserna. Man fär igång pumpen och svettas ymnigt. Varje pass blir ett hallelulja moment. Det är så roligt.

En varm och skön bastu på det och måndagen är all. 

En riktig happy måndag.

Inga kommentarer: