torsdag 23 januari 2014

Logistik det är

Det här med att pendelcykla alternativt pendelspringa till/från jobbet kräver sin logistik. En del springer med ryggsäck men jag gillar att springa så lös och ledig som möjligt, sä jag brukar planera för veckans ombyten och ha dem med till jobbet på cykeln redan på måndag morgon. 

Förutom kläder ska ett par dagars matlådor med liksom småsaker som t ex spännande artiklar jag läst och vill dela med mig av till kollegorna eller nån bok eller annat som ska lånas ut. 

Jacka och skor har jag på jobbet och för det mesta lyckas jag få med allt som behövs. Bara nån enstaka gång har jag behövt gå i underkjol under dagen då jag glömt överkjolen hemma (funkade faktiskt lika bra, till och med nästan snyggare) och en enda gång har jag hasat runt på kontoret i träningsbyxor. På jag vet inte hur många år, sex-sju? 

Lyckligt lottad som jag är har vi världens finaste omklädningsrum på jobbet, som vi delar med alla kontor i huset. Nu på vintern är det i princip bara jag som nyttjar det och det är lätt att förvillas att tro att omklädningsrummet bara är till för mig. Men icke - kollegan muttrade något häromdagen om att jag hade brett ut mig lite väl mycket. "Fem mössor-behöver du verkligen ha det?" frågade hon syrligt. Ooops, jag fattar piken, men det var faktiskt inte fem mössor, det var bara två stycken och så tre buffar som jag har som halsduk. Och en av mössorna var så tunn och glest stickad att jag hade en buff under den som vindskydd. Har jag sagt att jag hatar att frysa?

Men visst, just den dagen tyckte även jag att det blev lite väl mycket torkkläder på krokarna. Det orsakades av ett stopp i logistiken eftersom jag inte hade cyklat hem i cykelkläderna innan jag kom tillbaka i löparkläder. Dessutom i full vintermundering som kräver sina lager. 

Nåväl. Det här med logistiken går numera på rutin och det gör att jag varje vecka vinner ungefär två timmar jämfört med om jag hade åkt kommunalt. På köpet håller jag kroppen i trim, får egentid och en massa frisk luft. Jag får följa årstidsväxlingarna och se solens upp-och nergångar och då och då kommer nåt udda eller komiskt i min väg som förgyller min dag. 

Man bockar och tackar.

Mycket kläder är det

Inga kommentarer: