onsdag 2 april 2014

Mirakelmedicin

För några veckor sedan stapplade jag in på kontoret och beklagade mig för min kollega, tillika löparsjäl, Tobias. "Faan vad det går dåligt" var budskapet. Halt och lytt och en oformlig kropp med dålig kontakt mellan huvud och fötter var det jag baxade runt på i löparspåret. Konditionen var skjuten i sank och motivationsindikatorn pekade på noll. Där fanns allt det där tråkiga som kommer efter en period med mindre träning.

Dags att börja självmedicinera med andra ord och som tur är har jag en mirakelkur som alltid funkar. 

Den heter Gör ba' och går ut på att inte tänka och tycka eller känna efter för mycket utan bara genomföra ett träningspass efter ett annat.

Konkret innebär det att köra 4-6 pass i veckan och det behöver inte handla om löpning hela tiden. För att kroppen ska hålla varvar jag löpning med cykling och även långa promenader räknas som träning i det här skedet. Gör ba'.

Efter några veckor kommer så den efterlängtade belöningen och just nu springer jag med en känsla av att allt flyter. Jag är stark, orkar, vill ha mer.  Den här känslan är magisk. Och beroendeframkallande. 

Vilken tur, (eller är det egentligen skicklighet?) att receptet funkade för nu är det ju bara två månader kvar.

Inga kommentarer: