lördag 13 februari 2010

Finfika

Idag blev det inte riktigt som jag hade tänkt mig. Istället för långpass sitter jag nu här och inväntar fikat. Vi åkte ut till landet igår och under vägen hit kollade jag noga väglaget, konstaterade att det var i princip snöfritt - helt perfekt för löpning alltså. Fortsatte planeringen av träningspasset, hur långt jag skulle springa, när jag skulle ge mig av, vad jag skulle ha med mig, vilka kläder jag skulle ha på mig. Det krävs en del upp-peppning för att komma iväg.

Men så när jag vaknade imorse snöade det, och blåste, så jag tappade fullständigt lusten till att springa. Funderade ett tag på att ta skidorna och ge mig ut på fälten, men inte heller det lockade. Istället blev det en kortare prommis till lanthandeln för att köpa fikabröd.

Jag älskar att fika och tycker att det är något av det bästa på dagen och något man verkligen inte får slarva med. Fikat ska inte bara hafsas igenom, utan det gäller att fånga stunden, att sitta ner och dricka sitt kaffe och få prata om ditten och datten. Och det är just pratet som är det viktiga. Att få höra en riktigt bra historia, som inte alltid behöver vara 100% sann, eller att få spinna vidare på en semesterdröm, få höra skvaller om gamla kompisar, planera middagsmaten, förhöra sig om släktingarnas hälsa eller att få lära sig nåt man aldrig hade fått lära sig annars, det är en riktigt bra fika det. Jobbprat och för allvarliga saker ska man dock hålla sig ifrån.

Fikabrödet är inte lika viktigt som själva stunden. Fast om det bjuds äppelpaj med vaniljsås kommer ofta fler fram ur sina hålor och deltar i fikastunden.

Finfika 13 feb 2010, 16.00, 58.8264° N, 17.8531° E

Inga kommentarer: