söndag 16 december 2012

Tredje advent

Jag fascineras lite av det här med minusgrader. Det är så obarmhärtigt på nåt vis. Vid minus fryser vattnet och det sker direkt när kvicksilvret kryper under nollan. Ingen pardon.

Det går inte lika fort att klä på sig nåt lager extra, hoppa i spikskorna och sticka ut på en löprunda. För det krävs någon dags acklimatisering till kylan först.

Men, nu har jag vant mig. Dagens löprunda var den fjärde i snömodden och jag börjar återigen få kläm på hur många lager kläder som behövs vid olika minusgrader. Det är stor skillnad mellan minus åtta och minus en och jag är väldigt glad för att jag redan har kläder för hela skalan ner till minus 10-12. Där går min gräns för löpning. Minus 15 för cykling.

Särskilt glad den senaste veckan har jag varit för mina Icebugs. Löpskorna med isdubbar. De funkar superbra i det här väglaget när det ligger som en madrass av snö på vägarna. Det är mjukt att springa på samtidigt som jag får bra fäste.

Annars var det rätt grått ute idag och jag såg för en gångs skull hur ful min väg var. Gråbrun snömodd, bilar som skvätte upp brunt smältvatten, industribyggnader och halvfärdiga nybyggen.

Men även om det var grått och fult runt omkring mig var det vackert inombords. Löpningen funkade perfekt och hade det inte varit för adventsfikat som stod och väntade därhemma hade jag (kanske?) kunnat springa hur långt som helst.

Vilken härlig känsla även om formtoppningen kommer ett halvår för tidigt.


Grå, grå, vägar och vatten






Inga kommentarer: